Innovativ logistiklösning för att restauranger ska nå personer i karantän

Covid-19 har påverkat hela samhället och inneburit helt nya utmaningar som kräver nya lösningar. Projektet ”Innovativ logistiklösning för att restauranger ska nå personer i karantän”, kort RESK(L)AR, ska genom en innovativ logistiklösning göra det möjligt att förse personer i riskgrupper med hållbar mat från restauranger. Projektet involverar Chalmers Industriteknik, Nordish Market, Restauranglabbet och Where is my pony och är finansierat av Vinnova.

Fokus på två samhällsutmaningar

Projektet tar sig an två stora samhällsutmaningar som uppstått i samband med Covid-19. Den första är att säkerställa att människor i karantän får tillgång till näringsrik och hållbar mat på ett säkert sätt. En stor andel av Sveriges befolkning tillhör en riskgrupp för Covid-19. Enbart i riskgruppen 70+ finns idag 1,6 miljoner människor i Sverige. Den andra utmaningen handlar om restaurangers överlevnad. I Sverige jobbar vanligtvis 200 000 personer inom hotell- och restaurangsektorn, många av dessa jobb har försvunnit sedan krisen började. Projektet ska utveckla lösningar som ger restauranger en ny försäljningskanal och möjligheten att nå ut samtidigt som personer i karantän får säker och smidig tillgång till näringsrik och hållbar mat.

Säkra, kostnadseffektiva och miljövänliga logistiklösningar

För att få ut hållbar mat från restauranger till personer i karantän i stor skala, måste många anpassningar ske för att logistiken ska bli effektiv. Det handlar bland annat om att anpassa restaurangernas utbud och hitta leveransvillkor som passar både personerna i karantän och säkerställer en miljövänlig transport.

Inom projektet ska olika upplägg testas för att utveckla säkra, kostnadseffektiva och miljövänliga lösningar. Testerna kommer att starta med att personer i karantän gör sin beställning från de deltaganderestaurangerna i projektet, Restauranglabbet i Stockholm och Nordish Market i Göteborg,via en webbaserad plattform. Restaurangerna arbetar med hållbar mat – närodlat, mycket grönt, ekologiskt, och överskott som annars skulle blivit svinn. Maten kommer sedan att distribueras ut med olika transportupplägg, så som lastcyklar, i mindre lastbilar tillsammans med e-handelsleveranser och taxibilar. Dessa tester kommer möjliggöra att förstå när olika logistiklösningar fungerar bäst och ge konkreta rekommendationer till restauranger som vill nå ut till personer i karantän.

Stor potential att skalas upp efter krisen

Projektet som innehåller tester av logistikupplägg, IT-lösningar, omställning av restauranger och kommunikation har stor potential att skalas upp och användas av många restauranger under och efter pandemin.

– Det känns bra att vara med att utveckla logistiklösningar för att hjälpa personer som inte kan lämna huset men behöver nyttig och rolig mat, och inte bara utvecklar en kortsiktig lösning men också utforskar hur lösningen kan används efter pandemin genom att ta fram nya affärsmodeller, säger projektdeltagare Jessica Wehner, logistikforskare från Chalmers Industriteknik.

Vill du veta mer om projektet

Projektet har fått finansiering av Vinnova genom utlysningen ”Innovationer i krisens spår”, börjar omedelbart (maj 2020) och pågår till slutet av oktober 2020. Ta gärna kontakt med projektet RESK(L)AR om du vill veta mer.

Projektledare RESK(L)AR:
Kristina Liljestrand, Chalmers Industriteknik, tel: 0709 -52 42 31, kristina.liljestrand@chalmersindustriteknik.se

Chalmers Industriteknik erbjuder akademisk spetskompetens i konsultformat inom områdena energi, material, digitalisering, design och cirkulär ekonomi. Och gör morgondagen redo för framtiden. Nordish Market har en vision att göra mat som är hållbar både för kroppen och planeten mycket mer lättillgänglig, en stad i taget. De driver ett eget kök och den digitala plattformen Nordishmarket.com som är en digital food court som gör det superenkelt för företag och privatpersoner att beställa hållbar mat till sin arbetsplats. Restauranglabbet är en innovationsarena och live-in-lab för mat och livsmedel med en tillhörande restaurang vid KTH med målsättningen att visa operativt att de ambitiösa hållbarhetsmålen inom Agenda 2030 och Parisavtalet är möjliga att uppnå inom branschen. Where is my pony är en design- och kommunikationsbyrå med inriktning på hållbarhet lång erfarenhet av att bygga varumärken, förändra attityder, påverka och skapa resultat.

Kontakt

Kristina Liljestrand

Kontakta mig

Kontakt

Jessica Wehner

Kontakta mig

Kompetensområden