Kvinnors krockskydd väcker intresse i Japan

Att kvinnor mycket oftare än män drabbas av whiplashskador är väl känt. Men varför är det så? Anna Carlsson på Chalmers Industriteknik, CIT har jobbat med frågan i flera projekt. Nyligen skickade hon en prototyp av världens första medelstora kvinnliga krockdocka till Japan, där man nu uppmärksammar problemet.

Anna K Carlsson med kvinnlig krockdockaRedan 2012 blev Anna Carlssons avhandling klar “Addressing Female Whiplash Injury Protection – A Step Towards 50th Percentile Female Rear Impact Occupant Models”. Den gjordes delvis inom EU-projektet ADSEAT där bland andra Chalmers, Folksam, Volvo var partners och VTI var koordinator. Projektet utmynnade bland annat i en prototypdocka, vilken Anna nu har vidareutvecklat i ett nytt projekt finansierat av Skyltfonden.

– Nu har den fått mjukare ryggrad, en bättre ryggkurvatur samt händer och fötter som bättre efterliknar kvinnokroppen, förklarar Anna.
– Men vi behöver fortfarande få den mekaniska strukturen mer människolik i axelpartiet. Därtill vill vi förbättra den detaljerade anatomiska överensstämmelsen så den blir minst så bra som dagens manliga docka.
Genom att köra snällare krockprov med kvinnliga volontärer har Anna och hennes kollegor kunnat studera vad som händer med kroppen. Resultaten kan i framtiden användas för att utveckla en färdig docka med samma egenskaper.

När 2015 års stora internationella konferens kring skadornas biomekanik, the International Research Council on Biomechanics of Injury (IRCOBI) anordnades i Lyon uppmärksammades Anna Carlssons arbete av forskare från Toyota.
– De har skapat en matematisk modell över en medelstor kvinnas kropp och tagit hänsyn till olikheterna. Det är verkligen jättebra att en biltillverkare tar upp det.

Whiplashskador kostar samhället mycket pengar då det ofta handlar om långvariga problem som också kan vara svåra att detektera. Att krockdockorna sedan länge varit utformade med en medelstor man som förebild har gjort att man missat kvinnornas förutsättningar. Det finns alltså mycket lidande som kan hindras och stora ekonomiska besparingar om man kan minska Whiplashskadorna:
– Man kan se det som ett jättestort pussel, i och med att man inte kan se skadan på röntgen är det en utmaning, säger Anna Carlsson.

För att kunna vidareutveckla den kvinnliga prototypen till en helt färdig krockdocka behöver man nu finna en finansiering på cirka 20 miljoner kronor. En rimlig insats jämfört med den årliga kostnaden på i storleksordningen ett par miljarder kronor för kvinnors whiplashskador bara i Sverige.

 

Kontakt

Anna Carlsson

Kontakta mig