Effektiva beteendeförändringar för ökat nyttjande av delade mobilitetslösningar

Hur får vi flera att använda bilpooler? Är frågan som vi ville svara på i detta projekt. Ihop med våra projektparter har vi kartlagt och implementerat beteendeförändrande åtgärder med syftet att få fler att använda bilpooler. Samtidigt har vi kartlagt affäresekosystemet och affärsmodellen för en lyckad bilpoolsaffär.
Projektet har utforskat vilka faktorer som kan bidra till en ökad användning av bilpooler, med fokus på allmännyttiga fastighetsbolag. För att förstå affärsmodellen och analysera möjliga förbättringar i samarbetet mellan bilpoolsleverantörer och allmännyttiga fastighetsbolag har en affärsmodellsanalys och ett projektarbete med fokus på beteendeförändring utförts.
Affärsmodellsanalysen visade att det finns bra potential för en lyckad bilpoolsaffär där det finns ett gott samarbete mellan beställare och leverantör, där båda gynnas av ökad användning. En bilpool bör dessutom vara stationsbaserad och öppen för att kunna komma så många som möjligt till nytta, ekonomiskt, samhällsmässigt och miljömässigt.
Projektets beteendevetenskapliga arbete har syftat till att främja eftersträvade beteendeförändringar för att öka bilpoolsanvändning bland hyresgäster hos allmännyttiga fastighetsbolag. Faktorer som utgör hinder eller främjare för nyttjande av bilpoolstjänster har identifierats och utifrån dessa utformades en mångfacetterad beteendeförändrande insats med målet att få målgruppen att göra en första resa med en bilpoolstjänst. I korthet omfattade bilpoolsinsatsen tre komponenter enligt nedan:
- Bilpoolsparkering
- Ekonomiska incitament
- Information- och marknadsföring
För att kunna utvärdera om projektets insats resulterade i en ökad användning av bilpoolstjänster introducerade OKQ8 en bilpool i Torpa vid Bostadsbolagets bestånd under sex månader, från oktober 2024 till mars 2025. Resultaten från implementeringen utvärderades både kvalitativt och kvantitativt.
Resultaten visade att bilpoolens användning var mycket låg jämfört med andra bilpoolers första sex månader. På grund av såväl praktiska och metodmässiga förutsättningar är det svårt att med säkerhet avgöra vad eller vilka faktorer som bidragit till den begränsade effekten på bilpoolsnyttjandet. Resultaten innebär inte att projektets insats hade en liten effekt, men bekräftar av projektet identifierade insikter om att det är flera faktorer som har en stor påverkan på användningen av bilpoolstjänster. Ytterligare projekt där flera bilpooler implementeras samtidigt vore fördelaktigt för att få en bättre förståelse för insatsers effekt på slutanvändarnas beteende.
Här kan du läsa mer om resultatet av projektet.
Slutwebbinarium: Beteendeförändringar för delade mobilitetstjänster – YouTube
235023_Beteendeförändringar_Guide_Slutversion.pdf
235023_Beteendeförändringar_Slutrapport_Mall_FFI_V5_Slutversion.pdf
Fakta
Projektet utfördes ihop med OKQ8, 2030 Sekretariatet, Nordic Behavior Group, Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag (Bostadsbolaget), AB Bostaden i Umeå, Helsingborgshem AB, Mölndalsbostader AB, Bostads AB Poseidon och AB Svenska Bostäder.
Projektet är finansierat av Vinnova FFI.
Länkar till partner och finansiärer
Projektet har ett stort konsortium med mycket erfarenhet inom området, våra projektparters hittar ni här:
Bostadsbolaget: Overview | LinkedIn
2030-secretariat: Posts | LinkedIn
AB Bostaden i Umeå: Overview | LinkedIn
Helsingborgshem: Overview | LinkedIn
Mölndalsbostäder: Overview | LinkedIn
Bostads AB Poseidon: Overview | LinkedIn
Svenska Bostäder: Overview | LinkedIn
Projektet är finansierat av Vinnova FFI: Vinnova: Overview | LinkedIn, FFI: Overview | LinkedIn