Energianvändning och kostnader för säkra gångytor genom uppvärmning – Förstudie

Energi
Material
Säker mobilitet
Samhälle

Fotgängarnas halkrelaterade singelolyckor och skador ökar signifikant om gångstråken är täckta av snö/is. Tidigare studier har visat på en 60–100-procentig minskning av antalet halkrelaterade singelolyckor på uppvärmda ytor jämfört med ouppvärmda.

Kunskap om kostnader för installation, drift/underhåll är dock otillräcklig för att kunna göra en fullständig effektanalys. Syftet är därför att öka kunskapen om energianvändning, klimatpåverkan och kostnader för halkfria gator och trottoarer genom uppvärmning.

I projektet ansvarar CIT Renergy för energianalys medan övriga parter bidrar med kunskap från tidigare studier samt frågeställningar kopplat till trafiksäkerhet.

Fakta
Finansiär: Skyltfonden (Trafikverket)
Projektet pågår mellan: 2025-01-13 – 2025-06-15
Partner i projektet är Chalmers Industriteknik, CIT Renergy samt Khabat Amin, Karlstads universitet/Transportstyrelsen.

Tidigare publicerade projekt:
Skadereducerande effekt av uppvärmda trottoarer
Injury Reducing Effect of GSHP-Heated Pedestrian Path

Vill du veta mer?

Anna Carlsson

Projektledare, PhD/MEd

Malin Ljungskog

Projektledare, MSc

Markus Lundborg

Projektledare

Fler projekt
Projekt

Halkolyckor minskas med uppvärmda gator

Värmeslingorna i gatan gör att människor inte halkar i samma utsträckning, som på ouppvärmda gator. De flesta fallolyckorna sker på de stora shoppingstråken i städerna dä…