KNOGA

Energi

Det finns mer miljövänliga alternativ till dagens dieseldrivna tunga lastbilstransporter. I projektet KNOGA – Kostnads- och riskfördelning mellan nyckelaktörer för fossiloberoende långväga godstransporter på väg har forskare synliggjort kostnader och klimatnytta för ett trettiotal fossilfria alternativ, och hur de kan stå sig till år 2030 och 2045.

Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030, förutsatt att det finns god tillgång på grön el.
Många av alternativen får en lägre kostnader än diesel om en kostnad, motsvarande dagens koldioxidskatt, tas ut för bränslenas växthusgasutsläpp . Det visar hur viktiga styrmedel kan bli för de framtida kostnaderna för de olika alternativen.

I projektet jämförs kostnader och klimatnytta för ett flertal olika tekniker för fossilfri framdrift: biobränslen (flytande och gasformiga), elfordon med batterier (BEV), elvägar (tre olika tekniker), vätgasdrivna bränslecellsfordon samt elektrobränslen. Forskarna jämför kostnader baserat på vad de kallar en relativ mobilitetskostnad som synliggör kostnaderna för aktörerna: inköp av fordonet, service och reparationer, produktion och distribution av drivmedel samt investeringar i och underhåll av distributionsinfrastruktur. Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030.

Projektet finansierades av Energimyndigheten, f3:s parter, Volvo Technology, St1, Scania samt E.on och pågick från augusti 2019 till februari 2021. Stefan Heyne från CIT Industriell Energi var en av experterna i projektgruppen.

Projektledare: Kristina Holmgren, VTI/RISE

Projektdeltagare:
Johanna Takman och Inge Vierth, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stefan Heyne, CIT Industriell Energi
Monica Johansson, Volvo Technology AB
Magnus Fröberg och Madeleine Ekström, Scania CV
Olov Petrén, E.on Biofor AB
Per-Arne Karlsson, St1 Sverige AB

På f3:s webbplats hittar du både slutrapporten och en Executive Summary.

Projektet har genomförts inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Fler projekt
Projekt

Barmark för äldre

Projektet avser bygga om en leveransrobot så att den kan utföra vinterväghållning, detta genom att utrusta den med redskap och saltlakespridare.  I samarbete med Göteborgs stad gen…

Projekt

Ökad materialåtervinning av plast från byggsektorn

Genom att öka återvinningen av byggbranschens plastavfall till ny råvara kan vi minska klimatavtrycket och bli mer resurseffektiva.  Byggsektorn står för en stor andel av allt plas…

Projekt

Energianvändning och kostnader för säkra gångytor genom uppvärmning – Förstudie

Fotgängarnas halkrelaterade singelolyckor och skador ökar signifikant om gångstråken är täckta av snö/is. Tidigare studier har visat på en 60–100-procentig minskning av antalet hal…