Toppbetyg till nationell 2D-satsning

Grafen & andra 2D-material
SIO Grafen, med Chalmers Industriteknik som värdorganisation, har utvärderats med höga betyg efter nio års arbete med att bygga svensk grafenbransch från scratch.

Nu presenterar Sweco en oberoende genomlysning av SIO Grafen i en 99-sidig rapport. Här lyfts programmets bidrag till att skapa nya deeptechföretag, bygga ett ekosystem från noll samt strategiska insatser inom standardisering, kompetensförsörjning och arbetsmiljö.

– Vi gläder oss åt att utvärderarna pekar på 2D-material som ett potentiellt svenskt profilområde och en möjliggörande teknologi med ett brett användningsområde, säger programchef Elisabeth Sagström-Bäck.

Läs mer i pressmeddelandet här.

Vill du veta mer?

Elisabeth Sagström-Bäck

Programchef SIO Grafen

Jonas Löfvendahl

Kommunikatör

Fler pressmeddelanden
Pressmeddelande | 04 mars 2024
2DSPIN-TECH: A new Horizon Europe project creating memories
Pressmeddelande | 14 december 2023
Grafen framställd ur grafit från elbilsbatterier
Pressmeddelande | 30 november 2023
Svensk kvantinnovationssatsning lanseras

Släck kunskapstörsten med spännande läsning

Var bland de första att få reda på ny forskning inom områdena Cirkulär ekonomi, Tillämpad AI, Innovationsledning, Energi och Material. I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av innovativa tekniker och projekt som gör märkbar skillnad för samhället. Du får också tips och inbjudningar till intressanta seminarier och event inom vårt område.