Utveckla och validera AI i befintlig patient processer för hudcancer

Computer Vision

Hudcancer är en av de vanligaste cancerformerna i Sverige. Nästan 4 500 fall av aggressivt hudmelanom upptäcks årligen, cirka 500 personer dör varje år i sjukdomen. Primärvården har begränsad kompetens att diagnostisera melanom, samtidigt råder det brist på dermatologer. Detta leder till långa väntetider trots att tidig upptäckt av melanom är den viktigaste faktorn för överlevnad.

Delar av ovanstående behov och utmaningar kan hanteras med hjälp av AI-produkter som stöd för dermatologer i deras diagnostik och det är precis vad projektet avser att utveckla och validera. Produktidén är att utveckla algoritmer som hanterar flera hudcancerdiagnoser. Dessa kommer sedan att implementeras i en teledermatoskopisk process och valideras i klinisk verksamhet av dermatologer och forskargrupp vid Skånes universitetssjukhus. Projektet omfattar allt från inledande kravanalys, dataanalys, bildbehandling, algoritmutveckling till API:er, användargränssnitt, testning och slutligen validering av dermatologer i det dagliga kliniska arbetet.

Foto: Dermicus 

Läs mer: https://www.mynewsdesk.com/se/gnosco/pressreleases/forskningsprojekt-inom-ai-och-hudcancer-faar-vinnovamedel-3187378

Fler projekt
Projekt

Policylabb – Cirkulära värdekedjor av solcellspaneler och vindturbinblad

Uttjänta solcellspaneler och vindturbinblad väntas öka kraftigt kommande decennier. Projektet etablerar ett policylabb där bransch och aktörer samarbetar för att utveckla styrmedel…

Projekt

Kompobygg-360-Cirkulära lösningar för byggsektorns kompositmaterial

Kompositmaterial förknippas vanligen med vindturbiner och båtskrov men användning inom byggbranschen har visat sig utgöra en betydligt större volym. Målet för vårt projekt är att s…

Projekt

ReBladeNet – Partnerskap för återvinning av turbinblad

Projektet ska utveckla ett utkast av ett plastkontrakt för hållbar hantering av glasfiberkompositer från uttjänta vindturbinblad, genom branschsamverkan, datadelning och cirkulära…