Returbar – ett cirkulärt system för matkassar i e-handeln
Projektet Returbar har haft syftet att ligga till grund för utvecklingen av ett branschgemensamt cirkulärt system för B2C leveranser av livsmedel, med målsättningen att leverera ett visualiserat konceptförslag och testa det framtagna förslaget för att få värdefulla insikter om systemets möjliga utformning, värdeskapande processer och aktiviteter samt nyckelfrågor för fortsatt utveckling.
Många miljoner engångspapperspåsar levereras årligen till e-handelskunder av dagligvaror, vår beräkning är ca 50 miljoner påsar. En snittbeställning innebär 5-6 påsar per leverans och kundfrustrationen över påsberget som byggs upp i hemmet är stor. Samhället behöver ställa om från en linjär till mer cirkulär ekonomi. Genom att ersätta engångspapperspåsar med ett flergångsemballage är målet att uppnå hållbarhetsnytta, kundnytta och affärsnytta samt bidra till en viktig normförändring i samhället.
Systemhypotesen för det cirkulära flödet bygger på kartläggningar och analyser som har genomförts under projektperioden och har omfattat aspekter som till exempel lagstiftning, användarkrav, behov av rengöring, ägarstruktur för retursystemet, logistik, miljöpåverkan med mera. Resultatet är ett konceptförslag – Återpåsen, som går att jacka in i dagligvaruhandelns nuvarande system för e-handels leveranser. Systemhypotesen tar hänsyn till behovsägarnas olika förutsättningar, erbjuder en enkel kundupplevelse och är grundad i behovet av minskad resursanvändning. Lösningen har fyra bärande komponenter; returbolaget (organisation som sköter hantering), pantsystem (incitament för att returnera påsarna), pantpåsen (hållbart emballage) och rengöring (resurseffektiv rengöringsmetod).
Projektgruppen har tagit fram prototyper för tre olika koncept av cirkulärt emballage, med utgångspunkten att de ska fungera i dagligvaruaktörernas befintliga system oavsett om de har en automatiserad eller manuell e-handel. Koncepten har testats med avseende på kundupplevelse, returgrad, grad av nedsmutsning och hur de fungerar i de interna processerna. För att uppnå bäst kundnytta samt skapa skalfördelar för dagligvaruaktörerna, är ett system med varumärkesneutrala påsar, som kunden kan lämna tillbaka till retursystemet oavsett hos vilken dagligvaruaktör köpet har gjorts ifrån, den bästa lösningen. Vidare rekommenderar vi ett branschgemensamt och samägt bolag, då det ger bäst förutsättningar för implementering och skalfördelar. Andra viktiga aspekter i ett cirkulärt system är att hålla en hög returgrad och att säkerställa ett stort antal användningscykler för att maximera miljönyttan. Projektets hypotes är att belägga återbrukspåsarna med pant för att öka incitamenten för kunderna att returnera påsarna. Projektet har inkluderat kundundersökningar och har utvärderat olika spårningstekniker för att förstå på vilket sätt dessa kan fungera och stödja en hög en returgrad och kontroll på pantprocessen.
Återpåsen är ett steg på vägen till ett cirkulärt system för emballage och har fördelen av att kunna implementeras relativt snabbt då lösningen så tydligt är baserad i dagligvaruaktörernas befintliga processer och kan bidra till mer hållbar konsumtion och göra handeln redo för en ännu mer innovativ lösning. Nästa stora steg är att ta sig an frågan om hur andra branscher kan inkluderas i systemet, att undersöka vilka delar av systemet som är relevanta att samarbeta kring, om något behöver förändras för att vara intressant för andra och om hur frågan om emballaget påverkas av andra branschers behov.
Fakta
Projektet har letts av Axfoundation, en fristående icke-vinstdrivande hållbarhetsorganisation, i tätt samarbete med Chalmers Industriteknik. Projektet har utförts i samverkan med ett stort antal partners; Coop, ICA, Mathem, Lidl, Dagab, Konsumentföreningen Stockholm, Svensk Dagligvaruhandel och Svenska Retursystem, tjänstedesign- och UX-byrån Antrop, designbyrån Boid, Stena Circular Consulting, GS1 Sweden och TRAKK Telematics.
Projektet har finansierats via det strategiska innovationsprogrammet RE:Source och Vinnova samt av deltagande partners.
Bild: Prototyp av Återpåsen, framtagen i projektet av BOID.