Produktpass som möjliggörare för cirkulära möbelflöden
Projektet har nyfiket undersökt hur digitala produktpass kan bidra till att skapa en ökad miljömässig hållbarhet för möbler.
Regelverket kring digitala produktpass är något som ingår i den nya Ekodesignförordningen och möbler ser ut att kunna bli en prioriterad produktkategori och därför få en tidig omfattning. En viktig utgångspunkt i projektet har varit att bygga kännedom och kunskap om produktpass inom svensk möbelindustri för att underlätta för en framtida implementering.
Förutom det förberedande perspektivet hade projektet även ett övergripande mål om att vidareutveckla konceptet produktpass till en drivkraft för att främja ökad innovation, cirkularitet och konkurrenskraft genom hela värdekedjan av möbler. För att möta detta utgick arbetet från tre huvudsakliga delar:
- Ge förslag på vad som kan vara relevanta informationspunkter för möbler i ett produktpass. Nyhetsvärdet ligger framför allt i att börja efterfråga sådan information som kan vara viktig för att visa på en möbels cirkulära egenskaper. I detta gjordes en fördjupning för att identifiera sådan information som kan anses vara särskilt viktig för att kunna få en bra uppfattning om en möbels grad av reparerbarhet.
- Totalt utvecklades två klickbara prototyper av digitala produktpass. Prototyperna nyttjades till att göra användartester och låta personer med olika yrkesroller interagera med något som skulle kunna ligga i linje med framtidens produktpass. Bland annat undersöktes det via prototyperna hur produktpass kan användas som ett verktyg för att förlänga livet på möbler och därmed uppnå en ökad resurseffektivitet.
- I projektets tredje centrala del undersöktes hur affärsekosystemet för svensk möbelindustri kan komma att påverkas i och med införandet av digitala produktpass och en ökad närvaro av data (samt i större omfattning) i branschen.
. För den intresserade innehåller rapporten även länkar till prototyperna och annat bonusmaterial.
Fakta
Projektpartners: Antrop, Chalmers Industriteknik, Empower, GS1, Input Interiör, Interior Cluster Sweden, Kinnarps, Lammhults, Lundbergs Möbler, Papershell, RP, RISE, Swedese, Trä- och Möbelföretagen (TMF), Västra Götalandsregionen och White.
Med stöd av: Vinnova och Västra Götalandsregionen