KNOGA

Energi

Det finns mer miljövänliga alternativ till dagens dieseldrivna tunga lastbilstransporter. I projektet KNOGA – Kostnads- och riskfördelning mellan nyckelaktörer för fossiloberoende långväga godstransporter på väg har forskare synliggjort kostnader och klimatnytta för ett trettiotal fossilfria alternativ, och hur de kan stå sig till år 2030 och 2045.

Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030, förutsatt att det finns god tillgång på grön el.
Många av alternativen får en lägre kostnader än diesel om en kostnad, motsvarande dagens koldioxidskatt, tas ut för bränslenas växthusgasutsläpp . Det visar hur viktiga styrmedel kan bli för de framtida kostnaderna för de olika alternativen.

I projektet jämförs kostnader och klimatnytta för ett flertal olika tekniker för fossilfri framdrift: biobränslen (flytande och gasformiga), elfordon med batterier (BEV), elvägar (tre olika tekniker), vätgasdrivna bränslecellsfordon samt elektrobränslen. Forskarna jämför kostnader baserat på vad de kallar en relativ mobilitetskostnad som synliggör kostnaderna för aktörerna: inköp av fordonet, service och reparationer, produktion och distribution av drivmedel samt investeringar i och underhåll av distributionsinfrastruktur. Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030.

Projektet finansierades av Energimyndigheten, f3:s parter, Volvo Technology, St1, Scania samt E.on och pågick från augusti 2019 till februari 2021. Stefan Heyne från CIT Industriell Energi var en av experterna i projektgruppen.

Projektledare: Kristina Holmgren, VTI/RISE

Projektdeltagare:
Johanna Takman och Inge Vierth, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stefan Heyne, CIT Industriell Energi
Monica Johansson, Volvo Technology AB
Magnus Fröberg och Madeleine Ekström, Scania CV
Olov Petrén, E.on Biofor AB
Per-Arne Karlsson, St1 Sverige AB

På f3:s webbplats hittar du både slutrapporten och en Executive Summary.

Projektet har genomförts inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Fler projekt
Projekt

Energianvändning och kostnader för säkra gångytor genom uppvärmning – Förstudie

Fotgängarnas halkrelaterade singelolyckor och skador ökar signifikant om gångstråken är täckta av snö/is. Tidigare studier har visat på en 60–100-procentig minskning av antalet hal…

Projekt

GrapheneEU – Coordination and Support Action (CSA)

Chalmers Industriteknik hanterar industrialiseringsuppgifterna i GrapheneEU-projektet. De är viktiga aktiviteter för att maximera effekterna av Graphene Flagship i form av nya prod…

Projekt

2D-Pilot Line

2D-Pilot Line-projektet syftar till att stärka Europas ekosystem inom fotonik och elektronik. Målet är att industrialisera tillverkning av 2D-material och stödja industriellt inför…