KNOGA

Energi

Det finns mer miljövänliga alternativ till dagens dieseldrivna tunga lastbilstransporter. I projektet KNOGA – Kostnads- och riskfördelning mellan nyckelaktörer för fossiloberoende långväga godstransporter på väg har forskare synliggjort kostnader och klimatnytta för ett trettiotal fossilfria alternativ, och hur de kan stå sig till år 2030 och 2045.

Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030, förutsatt att det finns god tillgång på grön el.
Många av alternativen får en lägre kostnader än diesel om en kostnad, motsvarande dagens koldioxidskatt, tas ut för bränslenas växthusgasutsläpp . Det visar hur viktiga styrmedel kan bli för de framtida kostnaderna för de olika alternativen.

I projektet jämförs kostnader och klimatnytta för ett flertal olika tekniker för fossilfri framdrift: biobränslen (flytande och gasformiga), elfordon med batterier (BEV), elvägar (tre olika tekniker), vätgasdrivna bränslecellsfordon samt elektrobränslen. Forskarna jämför kostnader baserat på vad de kallar en relativ mobilitetskostnad som synliggör kostnaderna för aktörerna: inköp av fordonet, service och reparationer, produktion och distribution av drivmedel samt investeringar i och underhåll av distributionsinfrastruktur. Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030.

Projektet finansierades av Energimyndigheten, f3:s parter, Volvo Technology, St1, Scania samt E.on och pågick från augusti 2019 till februari 2021. Stefan Heyne från CIT Industriell Energi var en av experterna i projektgruppen.

Projektledare: Kristina Holmgren, VTI/RISE

Projektdeltagare:
Johanna Takman och Inge Vierth, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stefan Heyne, CIT Industriell Energi
Monica Johansson, Volvo Technology AB
Magnus Fröberg och Madeleine Ekström, Scania CV
Olov Petrén, E.on Biofor AB
Per-Arne Karlsson, St1 Sverige AB

På f3:s webbplats hittar du både slutrapporten och en Executive Summary.

Projektet har genomförts inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Vill du veta mer?

Stefan Heyne

Affärsområdesledare Industri/Projektledare, Tekn. Dr.

Fler projekt
Projekt

Etablering av nytt bränslecellslaboratorium

Med stöd av EU:s omstarts- och reformprojekt REACT-EU, VGR, har Chalmers fått möjlighet att etablera ett nytt laboratorium för forskning och testning av framtida bränslecellsteknol…

Projekt

Rapport om Framtida utveckling inom batteriteknik och bränsleceller

Syftet med rapporten är att ge en översikt över batteri- och bränslecellsforskningsområdet och vilken typ av kompetens som finns vid de olika universiteten i Sverige. Med särskilt…

Projekt

DigitalTwins4PEDs

Positive Energy Districts (PED) är en pusselbit i arbetet med att uppnå klimatneutralitet under de kommande årtiondena. Det är en stor utmaning att förena de olika kraven frå…