Barmark III – Demonstration av självkörande redskapsbärare för kommunal vägdrift

Säker mobilitet

Samtidigt som antalet fotgängare och cyklister ska öka, finns högt satta mål beträffande minskning av antalet allvarligt skadade. Trafikmiljöns utformning och drift har störst inverkan på skadeutfallen och klimatförändringar och bemanningsutmaningar gör att lösningar inom automation eftersöks.

Undersökningar visar att trafikmiljöns utformning och drift och underhåll har störst inverkan på skadeutfallet och att skadorna ökar vintertid, trots att många då undviker att välja cykel eller gång. När klimatet förändras blir vädret oförutsägbart, vilket sätter stort tryck på drift och underhåll beträffande kapacitet och beredskap. Detta samtidigt som det blir allt svårare att rekrytera förare. Sammantaget med de snabba framstegen inom automation och digitalisering har intresset väckts för att undersöka hur dessa kan nyttjas inom området. Projektet samlar entreprenörer, redskapstillverkare, kommun och forskning i ett projekt där morgondagens driftsarbete demonstreras.

I projektet deltar: RISE, Chalmers Industriteknik, Svevia, Holms, Peab, Terranor, Skanska, Green Landscaping, Stockholms Stad

Länk till projektsidan:
www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/demonstration-av-sjalvkorande-redskapsbarare-for-kommunal-vagdrift

Fler projekt
Projekt

Barmark för äldre

Projektet avser bygga om en leveransrobot så att den kan utföra vinterväghållning, detta genom att utrusta den med redskap och saltlakespridare.  I samarbete med Göteborgs stad gen…

Projekt

Ökad materialåtervinning av plast från byggsektorn

Genom att öka återvinningen av byggbranschens plastavfall till ny råvara kan vi minska klimatavtrycket och bli mer resurseffektiva.  Byggsektorn står för en stor andel av allt plas…

Projekt

Energianvändning och kostnader för säkra gångytor genom uppvärmning – Förstudie

Fotgängarnas halkrelaterade singelolyckor och skador ökar signifikant om gångstråken är täckta av snö/is. Tidigare studier har visat på en 60–100-procentig minskning av antalet hal…