Personbilars optimala livslängd utifrån perspektiven resursanvändning, emissioner och trafiksäkerhet (BILLIV)

För att nå Sveriges uppsatta miljömål behöver äldre personbilar bytas ut i tid. Men vad är egentligen bilens optimala livslängd? Projektet ”Personbilars optimala livslängd utifrån perspektiven resursanvändning, emissioner och trafiksäkerhet” (BILLIV) ska ta reda på just detta och är finansierat av Trafikverket. Frågeställningen undersöks av Chalmers Industriteknik och IVL Svenska Miljöinstitutet.

Utmaningar och potential

För att Sverige ska bli fossilfritt 2045 och nå målnivån för år 2030 anses elektrifiering, användning av biodrivmedel, effektivare fordon och ett nytt transportupplägg vara avgörande faktorer. För att påskynda omställning till en mer hållbar fordonsflotta av personbilar, som är mer energieffektiv och till större del eldriven, är det viktigt att skapa kunskap om den optimala tidpunkten för att byta ut föråldrade bilar utifrån rätt perspektiv. Chalmers Industriteknik och IVL Svenska Miljöinstitutet genomför ett projekt med syfte att utreda personbilars optimala livslängd utifrån perspektiven resursanvändning, emissioner och trafiksäkerhet samt lyfta fram potentiella åtgärder för att påverka aspekterna i en önskvärd riktning.

Fysiska resurser och emissioner

Projektet börjar med att identifiera faktorer som relaterar till användningen av fysiska resurser i ett fordon och emissioner under tillverkning, användning och återvinningsfasen. En optimal livslängd ur ett resurs- och ett emissionsperspektiv beräknas genom olika modeller som livscykelberäkningar och en avvägning av olika scenarier genom känslighetsanalyser.

Trafiksäkerhet och samhälle

Då teknisk utveckling ger bilar allt bättre passiva och aktiva trafiksäkerhetsegenskaper analyseras förväntade effekter på trafiksäkerhet till följd av förändrade livslängder. Projektet kommer också att titta på vilka typer av styrmedel som skulle kunna användas för att påverka bilars livslängd, exempelvis förtida skrotning, och vilka effekter det kan ge för samhällsekonomi och bilägare. Projektets slutresultat kring optimal livslängd på personbilar förväntas skapa värde för politiska beslutsfattare, privata bilägare, företag och bilindustrin, batteriaktörer, återvinningsindustrin, med mera.

Delmål i projektet

  • Identifiering av faktorer med betydande påverkan på den optimala livslängden ur ett resursperspektiv
  • Identifiering av faktorer med betydande inverkan på den optimala livslängden ur ett emissionsperspektiv
  • Beräkning av den optimala livslängden ur perspektiven resursanvändning och emissioner
  • Analys av förväntade effekter på trafiksäkerhet till följd av förändrade livslängder
  • Förslag på åtgärder för att påverka faktorer för en resursmässigt, emissionsmässigt och säkerhetsmässigt önskvärd riktning

Referensgrupp

I BILLIVs referensgrupp ingår: BIL Sweden, Bilretur & Cleanmotion, Chalmers Tekniska Högskola, Swedish Life Cycle Center, Folksam och Transportstyrelsen.

Finansiär

Projektet BILLIV har fått finansiering av Trafikverket som driver och finansierar forskning och innovation i syfte att bygga ny kunskap och utveckla nya lösningar för ett hållbart och tillgängligt Sverige. Projektet startade i februari 2021 och pågår till slutet av oktober 2022.

Projektpartner

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett fristående och oberoende forskningsinstitut inom miljö och hållbarhet som arbetar med tillämpad forskning och konsultuppdrag.

Prata projekt med oss

Är du intresserad av att veta mer om det här projektet? Har du en liknande utmaning eller idé?

Jessica Wehner

Kontakta mig

Andra projekt

RESK(L)AR

Projektet ”Innovativ logistiklösning för att restauranger ska nå personer i karantän”, kort RESK(L)AR, har undersökt hur restauranger kan arbeta med hemleveranser på nya sätt när gäster inte kan besöka restauranger…

Resvinn

I projektet Resvinn vill vi skapa effektiva redistributions-system för matsvinn i Sverige genom att utveckla lösningar för logistik, affärsmodeller, IT-system, kommunikation och beteendeförändringar. Fokus i projektet är att restauranger och…

PROACTIVE: Towards a process of efficient and safe electric vehicle battery handling in the island Nordic countries

The number of electric vehicles (EVs) and hybrid electric vehicles (HEV) sold in the Nordic countries is quickly increasing, therefore there is a considerable need of designing a safe and…

E-handelsdistribution av livsmedel i städer med elfordon (E-DEL)

För att nå ett fossilfritt Sverige 2045, måste godstransportsystemet ställas om till ett fossil-oberoende system där elektrifiering har identifierats som en viktig åtgärd. Då e-handeln av livsmedel bara anses vara…

LinCS – Länka cirkularitetsmått från produkt- till samhällsnivå

Cirkulär ekonomi får allt mer uppmärksamhet runtom i världen. EU-kommissionen säger att den inte har något annat val än att genomföra övergången till en resurseffektiv och slutligen regenerativ cirkulär ekonomi…

Återvinning av utdragslådor från kylmöbler

Kyl- och frysskåp (kylmöbler) innehåller i regel en större mängd plast. En betydande andel av plastinnehållet utgörs av kylmöblernas utdragslådor och hyllfack. Inför att kylmöbler hanteras för att materialåtervinnas är…

Insamlingssystem för elbilsbatterier

Försäljningen av el- och laddhybridbilar har ökat kraftigt de senaste åren, både globalt och i Sverige. Gemensamt för dessa biltyper är att de alla innehåller ett batteri för framdrift. Det…

Upcycling av smartphones – så kan livet förlängas på våra mobiltelefoner

Omsättningen på smartphones är hög i världen. Därför ville vi på ett systematiskt sätt utforska kommersiellt gångbara lösningar för att (på ett cirkulärt vis) återanvända fungerande funktionalitet hos smartphones som…

Repipe – innovativ återvinning av rör och profiler

I Sverige installeras varje år stora mängder rör vid nybyggnationer och vid underhåll av både byggnader och infrastruktur. Rören tillverkas till stor del inom landets gränser och enbart i Sverige…

Cirkumat – retursystem för 3D-filament

Effektivt cirkulationssystem för material i additiv tillverkning