Framgångsrecept för minskat matsvinn

Ett viktigt syfte med projektet är att nå ut till privatpersoner för att få till ett ändrat beteende i hemmen. De svenska hushållen ligger nämligen i ohotad topp när det gäller var i samhället de största mängderna mat slängs. Därför är det viktigt att ge konsumenterna en ökad förståelse för att en del av det som hamnar i soppåsen ofta är fullt tjänligt att äta. Den mat som årligen går till spillo är ett uppenbart resursslöseri och stort miljöproblem. Just detta uppmärksammas av FN sedan 2019 med den Internationella matsvinnsdagen som infaller 29 september.

Amelie Silfverstolpe, ansvarig för hållbar innovation hos Axfoundation, lyfter fram vikten av att göra likt våra far- och mormödrar.

– Som jag minns det tog de vara på allt genom att frysa in rester, sylta, safta och lägga in det som trädgården gav. Inga grönsaker slängdes för att de hade en konstig form. I ReSvinn visar skolor och restauranger vägen genom att ta tillvara det som närmar sig utgångsdatum hos butiker och grossister och laga goda rätter på det. Vi vill i förlängningen inspirera elever och restaurangbesökare att agera matsmart även hemma.

Inspirerande guide och IT-lösning för bättre planering

Lagom till den Internationella matsvinnsdagen har ReSvinn tagit fram en interaktiv guide samt en IT-lösning. Guiden riktar sig till butiksanställda för att inspirera och ge tips på hur de kan närma sig sina kunder med information om minskat matsvinn. Även IT-lösningen är kopplad till butik och bygger vidare på ett system från företaget Whywaste, vilket redan används av många livsmedelsbutiker i Sverige. Med den nya funktionen kan butiker snabbt och enkelt i förväg informera restaurangerna om vilken typ av överskottsmat som kommer att levereras. Detta ger kockarna bättre framförhållning för att planera menyn.

Erfarenheter från pågående samarbeten

I år riktar Internationella matsvinnsdagen särskilt fokus på frukt och grönt. Just frukt och grönt ratas ofta för att det yttre inte ser ”perfekt” ut, trots att livsmedlet i sig är fullt ätbart. Att ett något avvikande utseende inte behöver vara synonymt med en dålig råvara är något som Torgny Stake, kökschef på Vittra Södermalm, kan intyga:

– Av de flera hundra kilo frukt och grönt vi tar emot varje vecka tvingas vi bara slänga en bråkdel. Den absoluta merparten går hur bra som helst att servera, säger Torgny Stake.

———————————

Projektet ReSvinn finansieras av Vinnova inom programmet Cirkulär och biobaserad ekonomi och pågår till slutet av 2021. ReSvinn samlar fler än 50 olika deltagande organisationer.

För mer information, besök ReSvinns hemsidan eller kontakta gärna:

Projektledare ReSvinn
Jessica Wehner, Chalmers Industriteknik, tel: +46 (0)31-772 42 11, jessica.wehner@chalmersindustriteknik.se

Fler pressmeddelanden
Pressmeddelande | 04 mars 2024
2DSPIN-TECH: A new Horizon Europe project creating memories
Pressmeddelande | 14 december 2023
Grafen framställd ur grafit från elbilsbatterier
Pressmeddelande | 12 december 2023
Toppbetyg till nationell 2D-satsning

Släck kunskapstörsten med spännande läsning

Var bland de första att få reda på ny forskning inom områdena Cirkulär ekonomi, Tillämpad AI, Innovationsledning, Energi och Material. I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av innovativa tekniker och projekt som gör märkbar skillnad för samhället. Du får också tips och inbjudningar till intressanta seminarier och event inom vårt område.