KNOGA

Kostnads- och riskfördelning mellan nyckelaktörer för fossiloberoende långväga godstransporter på väg.

Det finns mer miljövänliga alternativ till dagens dieseldrivna tunga lastbilstransporter. I projektet KNOGA – Kostnads- och riskfördelning mellan nyckelaktörer för fossiloberoende långväga godstransporter på väg har forskare synliggjort kostnader och klimatnytta för ett trettiotal fossilfria alternativ, och hur de kan stå sig till år 2030 och 2045.

Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030, förutsatt att det finns god tillgång på grön el.
Många av alternativen får en lägre kostnader än diesel om en kostnad, motsvarande dagens koldioxidskatt, tas ut för bränslenas växthusgasutsläpp . Det visar hur viktiga styrmedel kan bli för de framtida kostnaderna för de olika alternativen.

I projektet jämförs kostnader och klimatnytta för ett flertal olika tekniker för fossilfri framdrift: biobränslen (flytande och gasformiga), elfordon med batterier (BEV), elvägar (tre olika tekniker), vätgasdrivna bränslecellsfordon samt elektrobränslen. Forskarna jämför kostnader baserat på vad de kallar en relativ mobilitetskostnad som synliggör kostnaderna för aktörerna: inköp av fordonet, service och reparationer, produktion och distribution av drivmedel samt investeringar i och underhåll av distributionsinfrastruktur. Ingen enskild teknologi pekas ut som vinnare, men ett av resultaten sticker ut. Rent batteridrivna tunga fordon ser ut att vara det bästa alternativet kostnadsmässigt redan till 2030.

Projektet finansierades av Energimyndigheten, f3:s parter, Volvo Technology, St1, Scania samt E.on och pågick från augusti 2019 till februari 2021. Stefan Heyne från CIT Industriell Energi var en av experterna i projektgruppen.

Projektledare: Kristina Holmgren, VTI/RISE

Projektdeltagare:
Johanna Takman och Inge Vierth, VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stefan Heyne, CIT Industriell Energi
Monica Johansson, Volvo Technology AB
Magnus Fröberg och Madeleine Ekström, Scania CV
Olov Petrén, E.on Biofor AB
Per-Arne Karlsson, St1 Sverige AB

På f3:s webbplats hittar du både slutrapporten och en Executive Summary.

Projektet har genomförts inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system.

Prata projekt med oss

Är du intresserad av att veta mer om det här projektet? Har du en liknande utmaning eller idé?

Stefan Heyne

Kontakta mig

Andra projekt

Finansieringsmöjligheter för större infrastrukturprojekt för klimatomställning i Västsverige

Projektet har undersökt vilka möjligheter till offentlig finansiering som finns för investeringar i infrastruktur för klimatomställning (med särskilt fokus på CCS/CCU, men även för exempelvis vätgas) samt vilka hinder och…

Biobaserade filament för Additiv Tillverkning

Det övergripande målet är att ta fram PLA baserat från svensk skogsråvara, närmare bestämt sidoströmmar som idag inte används från skogs- och massaindustrin. Inom ramen för projektet vill man även…

Biobaserade material i bilar

Det övergripande målet är att ta fram PLA baserat från svensk skogsråvara, närmare bestämt sidoströmmar som idag inte används från skogs- och massaindustrin.

Elektrifiering av industrin – möjligheter och hinder

P2X (Power-to-X) eller industriell elektrifiering har pekats ut som ett av de prioriterade forskningsområdena inom initiativet Klimatledande processindustri, vilket koordineras av Västsvenska Kemi- och Materialklustret. Vad som saknats är en…

Färdplan för grafen i energitillämpningar

Grafen har potential att användas i många olika energitillämpningar. Under 2019 tog vi fram en färdplan för grafen i energitillämpningar inom svensk industri under perioden 2020-2030. Den innehåller förslag till…

QualDeEPC

EU-projektet QualDeEPC finansieras av Horizon2020 och syftar till att förbättra kvaliteten på energideklarationssystemen inom EU samt att förbättra överensstämmelsen mellan olika system. Länderna som deltar är Tyskland, Grekland, Bulgarien, Ungern,…

Belok

Fastighetssektorn står för ungefär 40 procent av Sveriges totala energianvändning. Beloks uppdrag är att driva utvecklingen för att minska energianvändningen i lokalfastigheter. Fokus är smarta metoder och smart teknik. Ett…

Energilyftet

Utbildning som främjar byggande och renovering för fler lågenergibyggnader.

LÅGAN

En samverkan för att stimulera och öka byggtakten av lågenergibyggnader.

Fossilfria drivmedel – ett av våra kunskapsområden

Ett av de svenska klimatmålen är att vi 2030 ska ha en fossilfri fordonsflotta. f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel,…