Proffsens tips för att lyckas med sociala medier

Intresset var stort bland små- och medelstora företag för seminariet ”Sociala medier – brus eller business?” – en förmiddag om att använda digitala kanaler för kommunikation B2B. Tre talare med stor erfarenhet och kunskap delade med sig av sina bästa tips.

Mats Wahlström, Poppels Bryggeri, berättade om företagets lyckade satsning på sociala medier, Alice Orbelin, Go4inbound, delade med sig av tips för ”social selling” och Viktor Bengtsson, Bridget, pratade på temat ”ord som arbetsredskap”. Med tanke på att 74 % av alla köpresor B2B börjar på nätet finns stora möjligheter att nå rätt kunder med en genomtänkt närvaro i sociala medier.

Här är proffsens bästa tips:

  1. Ta fram en strategi och följ den.
    Gör jobbet själv eller ta hjälp. Ta reda på vilka ni är och vilken bild ni vill förmedla – och till vem. Du kan inte nå alla alltid.
  2. Var relevant – leverera nytta och värde för målgruppen.
    Satsa på innehållet och berätta en historia – om er och det ni säljer. Anpassa innehållet efter vad målgruppen är intresserad av.
  3. Kommentera samtiden
    Koppla ditt innehåll till aktuella händelser. Följ företeelser i samhället, årliga högtider och politiska skeenden. En del kan planeras, men ibland krävs snabba ryck.
  4. Ha dedikerade resurser.
    Någon måste ha ansvar för frekvens och innehåll. Om alla ska posta i företagets kanaler blir det lätt ingenting.
  5. Bekräfta andra
    Dela bra och relevant innehåll från andra källor i ditt eget flöde och nämn (tagga) andra personer/företag/organisationer när det finns möjlighet. Det skapar mervärde för dina följare och kan ge större spridning av dina egna inlägg.
  6. Mixa kanaler
    Sluta inte ringa för att du finns på nätet, men ring ”varma” samtal. Använd sociala och digitala kanaler för att lära dig mer om kunden.
  7. Jobba långsiktigt och ha tålamod
    Följ planen och ge inte upp!

Alla presentationer finns tillgängliga på Johanneberg Science Parks webbplats. Längre fram kommer vi att anordna en workshop om sociala medier. Håll utkik på vår webbplats och i vårt nyhetsbrev!